Auntien chattibotista apua arjen hyvinvointiin

Digitaalisiin terapiapalveluihin erikoistunut Auntie kokeilee tekoälyä Chatbot-palvelussa. Palvelua testataan Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen palveluiden tukena syksyllä.

Kalasatamassa kokeillaan syksyllä Auntien tekoälyllä toimivaa chatbotia, joka tarjoaa apua asiakkailleen ajasta ja paikasta riippumatta sekä ohjaa tarpeen mukaan eteenpäin terapian tai muiden palvelujen piiriin. Auntien chatbotissa käyttäjä vastaa hyvinvointiinsa liittyviin kysymyksiin nimettömänä ja saa vastausten perusteella toimintaehdotuksia ja palautetta toiminnastaan. Kokeilun aikana Auntie testaa ja yhteiskehittää palveluaan Helsingin soten ammattilaisten ja käyttäjien  kanssa.

“Kokeilussa haluamme oppia miten palvelu vastaanotetaan, miten luoda hyvä kokemus loppuasiakkaalle, kun kysymys on kuitenkin henkilökohtaisista hyvinvointiin liityvistä aiheista,  ja tietenkin haluamme saada käyttäjäkokemuksia ja palautetta”, kertoo Auntien Mervi Lamminen.

“Olemme saaneet paljon palautetta soten ammattilaisilta ja todella hyviä ideoita, joita emme olisi itse tulleet välttämättä huomanneeksi”, hän sanoo.

Helsingin soten ammattilaiset  ovat olleet mukana palvelun yhteiskehittämisessä mielenkiinnolla.

“Kokeilu on alkanut hyvin ja Helsingin soten asiantuntijoiden kiinnostus sitä kohtaan on kasvanut asiantuntijatapaamisten ja -työpajojen myötä, kun on alkanut aueta, millaisia mahdollisuuksia Auntien tapainen palvelu voi tarjota. Helsingin sotella on kehitteillä erilaisia chatti- ja muita digitaalisia ratkaisuja ja siksi on hyvä nähdä erilaisia lähestymistapoja. Suunnitelmissa on, että käyttäjät pääsevät kokeilemaan Auntien palvelua Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa syys-lokakuussa”, kertoo erityissuunnitteljia Sanna Hartman Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalta.

Kokeilut avuksi uusien palvelujen kehittämisessä

Auntien kokeilu on osa Kalasatama Wellbeing -kokeiluohjelmaa, jossa ohjelmaan valittuja digitaalisia ratkaisuja yhteiskehitetään aidossa ympäristössä yhdessä käyttäjien ja yrityskumppaneiden kanssa. Kokeiluhaasteella haetaan uusia ratkaisuja asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen digitaalisten ratkaisujen avulla.

“On mahtavaa saada olla mukana. Osuimme oman palvelukehityksemme näkökulmasta parhaaseen mahdolliseen aikaan mukaan kokeiluohjelmaan: palvelusta oli iso kuva olemassa, mutta varsinainen kehitystyö oli vasta alkamassa. Nyt saamme todella loistavaa ja korkeatasoista apua ohjelmasta, kun kaupungin ammattilaiset osallistuvat kanssamme kehitystyöhön”, sanoo Mervi Lamminen Auntielta.

Kaupungille oppia kokeiluista

Kokeilut tukevat uusien palvelujen kehittämistä kaupunkilaisten tarpeisiin. Tässä kehityksessä digitaaliset ratkaisut ovat tärkeässä roolissa.

“Digitaaliset palvelut ovat tulevaisuudessa Helsingin sotelle aivan keskeisiä. Niiden avulla pystytään tarjoamaan kuntalaisille apua nopeasti ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaaliset palvelut mahdollistavat myös paremman tiedon jaon ja auttavat asiantuntijoita kohdistamaan työpanostaan oikeisiin asioihin”, toteaa Sanna Hartman Helsingin kaupungilta.

Auntien kokeilu on osa Kalasatama Welbeing -kokeiluohjelmaa, jossa kehitetään hyvinvointia ja terveyttä tukevia digitaalisia ratkaisuja yhdessä kaupunkilaisten ja Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen sekä yrityskumppaneiden kanssa.

Hankkeessa pilotoidaan yhteensä viittä digitaalista hyvinvointiratkaisua vuoden 2018 aikana. Mukana ohjelmankumppaneina ovat Kesko, SRV Yhtiöt ja CGI Suomi. Hanketta vetää Forum Virium Helsinki ja kehittämis- ja tutkimuskumppanina on Laurea-ammattikorkeakoulu. Hanke saa rahoitusta Uudenmaan liiton Alueelliset innovaatiot ja kokeilut -rahoituksesta.